2009年2月23日更新
抗議行動は抵抗ではない、抵抗とは深遠な宣言に基づくものだ: 「古のビッグマウンテンの偉大なる道がディネの抵抗を決定する: BIA警察からのハラスメントと脅しに抵抗するポーリン・ホワイトシンガー」
2009年2月9日、ビッグマウンテン、スイートウォーター拠点
ディネの伝統的土地、スイートウォーターの長老で、(強制移住の)抵抗者でもある彼女は、寒い風をよけるかのように服を着込み、羊やヤギのために藁を運んでいる。家畜たちは草原に出る前に少し多めにエサを食べておかねばならない。非インディアンのボランティアのサポーターは暖かく服を着込み、羊についていく準備は万端だ。彼は出かけるまでの間にグランマ・ポーリンのために薪を割り、家畜たちは地面に散らばった藁を食べている。忙しいスケジュールを割いて、短期間滞在しながら伝統的な年配の抵抗者を支援する非インディアンのボランティアは少ない。1974年の厳しい再移住法の施行以来、その影響を受けたこの地域に、伝統的な年配の居住者はほとんどの残されていない。
「ここの調子はどう?」と聞かれると、十分に着込んだサポーターは「沢山の赤ちゃんだけさ、だからこれを担いでいるんだ」といって大きな手縫いのキャンバスバッグを見せてくれた。羊やヤギが子供を産んだ時に使うためだという。家畜は食事を終え、スイートウォーターの無垢な渓谷に向かい始める。サポーターはおしゃべりをやめ、杖をつかんで、ジュニパーの森の影に消えていく群れの後を追った。
伝統的な長老達と短期間滞在する非インディアンのサポーターは誰もが、ただ単にポジティブだけではない、独自の深い情熱を持っている。彼らは不正によってもたらされた苦しみと環境破壊への理解があるのだ。このような「ハードコア」なサポーターは減少を続けているが、彼らは人間と企業や管理政策とのつながりよりも、自然・エコシステムとのつながりに価値を置いている
彼はほとんどのアメリカ先住民よりも、ここビッグマウンテン、特にポーリンのような長老が暮らすこの地にまだ残されているものを見てその価値を感じている。ここスウィートウォーターにいるこのサポーターのように、彼らは2週間以上ここに滞在し自然の中でのサバイバルスキルの片鱗を学び、体験し、古の人間の儀礼のほんの少しを体験する「深い」コミットメントを持っている。その深いコミットメントには、いつ何時、アメリカ政府が支持するBIAインディアン警察ゲシュタポの「威嚇」に遭遇するかもしれないという理解もある。
グランマ・ポーリンはゆっくりと「藁小屋」の扉を閉じた。その扉はシングルベッドのフレームで、屋根はボロボロのブルーシート、壁は斜めに立てかけたジュニパーの丸太である。彼女は親しみと喜びをこめた握手で人を迎え、挨拶に少しばかりユーモアを込める。グランマはまだ元気だが、歳と共に大儀なことも増えている。グランマはストーリーテラーのように、地域の物事に対して様々なコメントを語る。彼女はまた、自分が、自分の出生地であるビッグマウンテンの解放という状況の一部であることも知っている。
ビッグマウンテンの状況をサポーターらはひどく懸念しており、そのため人権と宗教の迫害に対する独立したモニタリングが行われている。
アリゾナに本拠地を置くBlack Mesa Indigenous Supportは今年一月、ポーリンに対するBIAからの電話メッセージを受け取った。その内容は伝統的なアースロッジ(注:ディネの伝統的な住居、ホーガン)を取り壊すという脅しである。サポートネットワークは資源不足のため、この情報に関してコンタクトをとり確認するのにしばらく時間を要した。ポーリンが聖なるロッジを再建するのは自然なことであるべきだが、BIAホピ局にとっては、政府が支持するホピ議会の名において、米国法廷の決定に違反すると判断したのだ。祖先伝来の文化と暮らしに従って生きるグランマ・ポーリンはアースロッジを完成した。これはインディアン界に今欠けている直接行動であり、真の先住民の抵抗である。
グランマは1月20日に起きたことと、その日聞いたラジオを回想する。
「朝10時頃、ラジオが東の地区で「手があげられる」と伝えたちょうどその頃、孫が外に訪問者が来ているので出てきて、と合図しました。またあのBIAホピ警察でした。一人が車から降りると、その後ろに女性の警察官がついてきました。私は家側のベンチに腰掛け、その両側に警察官が座りました。ディネ語を話す男の警察官が私のすぐ隣に座りました。彼は『あなたがここの泥の上に座っていると聞いたので様子を見に来たのです』と言い、もう一人の警察官が車から降りてきて新しいロッジに向かっていきました。私は隣に座っている警察官に対して、『私が泥の上に座っているですって?私と一緒に住んでいる人と話をして、私の状況を知っているようなことを言いますね』と返したのです。すると、3人目の警察官がアースロッジの写真を撮り始めていました。すでに沢山撮っているのに、まだ必要かのように。」
「隣に座っている警察官に聞きました。なぜまだ写真が必要なのか。家の写真を撮るのをやめるべきです、と。警察官は私の要求を無視して、3人目が今度は私と孫の写真を撮りました。警察はそれ以上何も言わず、車に乗り込み、帰るかと思ったらまた戻ってきて、まだ何か用があるかのようにゆっくりと運転して去っていきました。
一週間ほど前、彼らの車は再び現れ、家を訪問せずに、非常にゆっくりしたスピードで、なにかじっくり観察しているかのように走ってゆきました。ホピ議会そのものが機能していないので、おそらくBIA警察は好き勝手に行動を始めると思います。」
サポートアクションへの要請は続く
スターバックスや、バンクオブアメリカ、GEが鉄筋の歩道を所有するアメリカの路上でのデモに希望はない!アメリカ警察国家に対して、あなたが支配ではなく母なる大地に従うことを示すことができる、希望の土地へ来て下さい。
ビッグマウンテンであなたは、本当の抵抗が何であるかを見て理解するでしょう。そして絶滅に追いやられている深遠な古の生き方を守ることを体験するでしょう。ここへ来て、ハードな状況を体験し、忍耐を持って自分の中の謙虚さを見つけたとき、あなたは革命という人間の輪の中にいます。宇宙のミクロコスムであるビッグマウンテン、ホワイトシンガー・アース・ロッジの保護に協力して下さい!
詳しい情報もしくは、お問い合わせ先は
blackmesais@riseup.net or visit www.blackmesais.org and / or leave a voice message @ 928-773-8086.
バヒ・キャダニー(ビッグマウンテン・ディネ活動家)
(C) 2008 Sheep Dog Nation Rocks
http://sheepdognationrocks.blogspot.com/
“始まった社会変革は後戻りできない。読むことを学んだ人間から教育を取り除くことはできない。誇りを持った人間をおとしめることはできない。恐れることから開放された人々を抑圧することはできない。私たちは未来を見た、そしてその未来は我々のものだ!”―シーザー・チャベズ (活動家&教育者)
原文
Protesting is not Resisting, Resistance are based on Profound Manifestos: "Ancient Big Mountain Supreme Ways Dictates Dineh Resistance, Pauline Whitesinger Continues to Defy B.I.A. Police Harassment & Threats"
By Bahe Y. Katenay, Sheep Dog Nation Rocks
Sweet Water Stronghold, Big Mountain. February 9, 2009 - Dineh elder resister of the traditional lands of Sweet Water is bundled up for the chilly winds as she takes some hay out to her sheep and goats. The herds need a little extra feed before going out to graze. The non-Indian, volunteer supporter is dressed warm and ready to follow the sheep as he chops some wood for grandma, Pauline and while the herds nibble on the scattered hay on the ground. Not many non-Indian volunteers do occasionally make themselves available from their busy lives to come out for short stays and help traditional, elder resisters. Very few traditional elder residents are now left throughout such regions affected by the harsh relocation laws of 1974.
When asked, "How is everything out here?" The well-outfitted supporter says, "Just a lot of babies, and that is why I'm carrying this!" He wears a large, hand-sewn canvas bag which he referred to is to be used in case any of the sheep or goats have "babies." Soon the sheep and goats are done feeding and they head towards the great pristine canyon of Sweet Water, and the supporter suddenly quits all chit-chat, grabs his stick and runs off toward a herd that is disappearing into the juniper forest.
Each non-Indian supporter that make these short stays with traditional elders have unique and deep sense of passion that is more than just positive, but they have the understanding of the suffering from injustice and the presence of environmental destruction. Though these kind of 'hardcore' supporters are becoming rarer, they value the human connections to nature or to the eco-systems rather than connections to corporate entities and its policing/policies. They see and appreciate, more than most native Americanas, what still exist out here at Big Mountain especially where an elder like Pauline lives. Supporters like this one at Sweet Water do have 'profound' commitments to stay two weeks or more to learn and experience a glimpse of natural survival skills and maybe a very small bit of ancient human ritual ways. Within their profound commitments they know they may encounter at any moment the 'terror-threats' of the U.S. sponsored, BIA Indian Police Gestapo.
Grandma Pauline moves about slow as she closes the "hay barn" doors that are made from frames of a single-bed, and the barn's roof is of tattered plastic tarps and the walls are of leaning juniper logs. She greets with a friendly and joyful hand shake as she adds a little sense of humor to her greeting. Grandma is still strong but age is still giving her a challenge, too. She is like a story teller as she makes numerous comments about things and about the conditions out there. She also knows that she is part of a situation which is the struggle for liberation at Big Mountain―her birth place.
A few supporters are very concerned and that is why this independent monitoring of human rights violation and religious intolerance is being carried out. The Arizona-based, Black Mesa Indigenous Support had received a phone message on behalf of Pauline in January about BIA Police personnel posing threats to demolish a traditional earth lodge. Because of the lack of resources, it took a while for the support network to finally establish contact and get the information. This situation with her re-building this sacred lodge should be a natural process but the regional BIA Hopi Agency saw it as a violation of U.S. Court decisions in the name of the federally-supported Hopi council. Grandma Pauline who still lives according to her ancestors' ancient, cultural lifestyles completed the earth lodge and which is another, direct-action that is obviously missing in Indian country, true Native Resistance!
Grandma recalls what happened on January 20th as she also refers to a radio announcement, "It was about that time, 10 AM, when the radio said that in the east 'the hand shall to be raised,' when my grandson beckoned me outside because there were some visitors. It was those BIA-Hopi Police, again, and one officer got out of the vehicle followed by a female officer. I sat down on the bench against the house and they both sat on either side of us, the man who spoke Dineh sat next to me. As he said, 'we hear you are out here sitting in the mud and we come to check on you,' the third officer got out of the vehicle and started to walk over towards the newly rebuild lodge.
"My response to the officer next to me was, 'I'm sitting in the mud out here? You say that as if you spoke with someone that lives with me and knows about my situation.' Then we all noticed that the third officer was taking more pictures of the earth lodge like (they) do not have enough pictures of it by now.
"I begin to ask the officer sitting with us, why do you all need more pictures and you all should just stop these picture-taking of my home? The officers both ignored my request but the third officer came over and took a couple pictures of me and my grandchildren. The police said nothing more to us but left to return and drive by my resident again, and they drove slowly like they were still up to something. About a week ago, (they) did not come here but (they) again drove by very slowly like they were making some intense observations. I believe these (BIA) police are going to start doing as they please because the actual Hopi council is in defunct…"
The Call to Action for Support Continues
The protests in the American streets where Starbuck, Bank of American and GE own the concrete-n-steel sidewalks are hopeless! Come to the place of opportunity to show the American Police State that you support the natural humans pay homage to, not control, the Mother Earth. At Big Mountain, you will see and understand what real resistance is and experience being part of defending the profound ancient ways of life that are threaten into extinction. Come out, rough it, have patience, find that humbleness within you, and you will be in the human circle for revolution. Help, Save the Microcosm of the Universe at Big Mountain, the Whitesinger Earth Lodge!
(c) Sheep Dog Nation Rocks, 2009
For more information about how you can help, contact: blackmesais@riseup.net or visit www.blackmesais.org and / or leave a voice message @ 928-773-8086.
"Once social change begins, it cannot be reversed. You cannot uneducated the person who learned to read. You cannot humiliate the person who feels pride. You cannot oppress the people who are not afraid anymore. We have seen the future, and the future is ours!"
--Cesar Chavez, (activist & educator)