2007年10月6日更新

ビッグマウンテン・レジスタンス30周年記念の集いは成功のもとに終わった!

2007年10月6日、ビッグマウンテン、スウィートウォーター地区のディネのコミュニティは、強制移住とピーボディ石炭会社の侵入に対する抵抗運動30周年を祝って行われた集いは成功のうちに終わりました。6日(土曜日)朝は肌寒い曇り空の下、1987年に抵抗10周年を記念して建てられたカウンシル・ロッジの残骸の中でサンライズセレモニーが行われました。ここに集いのハイライトを紹介します。

ニューメキシコ州の1977年ビッグマウンテン・サポート委員会を代表して、
1973年のウンデッドニー占拠に関わったアレン・クーパーが参加、 1980年代のベイエリア・ビッグマウンテンサポートグループからはマーサ・ブーク、クリスティー・ルービン、アンディー・メシェスらをはじめ数名が参加していました。ビッグマウンテンの状況を伝えた最初のプロ写真家ダン・バドニックはそのスピーチで、政府が鉱物資源を巡る権限を手にするためにビッグマウンテンでの土地強奪を画策したことを話しました。1970年代のディネ・ネーションAIMを代表してレニー・フォスター、ラリー兄弟が参加しており、レニーは、アル・クーパーと同じように、1973年のウンデッドニー占拠が米国司法省の不正と暴力を明らかにしたこと、ディネの地で先住民抵抗運動が高まり、それがビッグマウンテンの問題を世界の先住民の問題とをつなげることになったという話をしました。

集いの参加者は100人以下と予想を下回ったものの、数少ない長老の参加者が、この祝賀会にインスピレーションと力を与えてくれました。元SDNのパトロール隊員トマス・キーディニヒーは、南カリフォルニア州大学ノースリッジ校の仲間とともに駆けつけ、オナー(讃える)・ソングを歌ってくれました。また、ベッキー・ホワイトとバンドのシークレット・ミッションは美しい歌で私たちのスピリットを明るくしてくれました。夜には沢山の人が焚き火を囲み、ダニー・ブラックゴートのストーリーテリングに耳を傾け、数名が後に続いてストーリーを分かち合いました。夜も深まると、今度はレオ・レッドウッド(別名ラリー・”ノー・ニュークス”・ウッド)がアコーディオンと共に歌を歌い、ジャネット・キーディーニーのスライド・ギターが伴奏に加わり、スウェーデンのアーティストであり、サポーターのジネット・ブロディン・ダイナーが美しいフルートの音を奏でました。

長年抵抗を続けてきた長老たちや、各グループの代表は、30年の間に支援や抵抗を続けてきた非インディアンの仲間やサポーター、伝統派ディネの努力に謝意を伝えるとともに、特定の問題について強く訴えかけました。長老らは、抵抗を続けてディネを解放し、危機に瀕するビッグマウンテンのディネ文化を復活させる必要があると訴えました。ポーリン・ホワイトシンガーは、「1977年の10月のある日の午後に、私がBIAの作業員を相手に争いを始めたのです。皆さんが今立っている大地のためにしたことです!母なる大地のためにしなくてはならなかったのです!今こそ、政治や法的な手段を信じるのをやめ、真剣に自分たちの祈りを信じ始めねばなりません!本当の力はそこにあるのです!

地域に暮らす多くのディネの人々は、この集いが主権を主張するデモ行為として、地域のBIA警察に阻止されること恐れ、そのために参加を断念したようです。逆に日々BIAのハラスメントに直面する地元長老らは、誇りをもって自らの主権を讃える祝賀会に参加していました。

この集いの実現を可能にしてくださった美しい皆様に感謝します!よりまとまったレポートが出来次第またお伝えします。いつもビッグマウンテンのことを、心と祈りの中で思っていただいて有り難うございます。

皆様との連帯を光栄に思います

カット(別名バヒ)

ビッグマウンテンのディネ より

「インディアンの生き方には、大きな自由、自然への敬愛、生命への敬意、偉大なる力への豊かな信心がありました。それを基盤に、真実、誠実、寛容、公平、親族を大切にするという原理が日常生活の指針となっていました。」 
ー ルーサー・スタンディングベアー(オグララ・ラコタのチーフ)

 

 

原文

30th Anniversary of Big Mtn. Resistance: A Success!!!

Greetings Relations,

On October 6, 2007, the Dineh community of Sweet Water at Big Mountain hosted its 30th Anniversary celebration for their resistance to forced relocation and to the encroachment of Peabody Coal Company. The celebration was a success. This one day event began on a cold and cloudy Saturday morning with a sunrise ceremony inside the old remains 
of the council lodge that was built for the 10th Anniversary in 1987. 
And here are just a few sample of the highlights...

The Big Mtn. Support Committee of 1977 from Albuquerque was represented by Allen Cooper, a non-Indian veteran of Wounded Knee 1973. The Bay Area's Big Mountain Support Group of the 1980s were represented by a good number of people like Martha Bourke, Christy Lubin and Andy Mesches. The first professional photographer on the scene at Big Mtn., Dan Budnik, was present and gave a talk about how the government had orchestrated the land-grab on Black Mesa for control of mineral rights. 
The Dineh Nation American Indian Movement of the 1970s were represented by Lenny Foster and his brother, Larry. Lenny like Al Cooper talked about how AIM and the seige at Wounded Knee in 1973 brought much awareness about the injustices and brutality of the US Justice Department, and how native resistance in Dineh country grew and which helped connect Big Mtn. resistance to other international indigenous struggles.

Despite the unexpected small turnout of just under a hundred, the few attending elders gave much inspiration and power to the purpose of this celebration. The songs of honor were provided by Tomas Keediniihii, former SDN Patrol member, and his group that traveled all the way from USC Northridge, California. Becky White and her band, The Secret Mission, shared some beautiful and spirit-lifting music. In the evening, there was a crowd around the bonfire as Danny Blackgoat led story telling as others participated, too. Later around the bonfire there was some accordian music and songs by Leo Redwood (a.k.a. Larry"No Nukes" Wood) who was accompanied by the slide guitar of Janek Keediniihii. Beautiful flute music was also provided a Swedish artist and supporter, Jeanette Brodin-Diner.

Elder resisters and representatives emphasized some particular issues besides giving thanks to the many endeavors made by non-Indian friends/supporters and traditional Dineh resisters throughout the 30 years. The elder speakers emphasized that the fight must continue for liberation and to Rekindle the Endangered Dineh Culture at Big Mountain. As Pauline Whitesinger stated, "That is why I initiated that physicial altercation with the BIA fencing crew on that October afternoon in 1977. I did it for the soil that you all are standing on! 
It was for our Mother Earth that I had to do it! Now, we must stop believing in politics and the legal processes, but instead we must seriously start believing in our own prayers! That is where the real power exist!"

Many local Dineh were fearful that this event, which was a demonstration of sovereignty, would be disrupted by the area's BIA Tribal Law Enforcement decided not to attend. The immediate and a few local elders who face BIA Law harassment on a daily basis were absolutely proud to attend and celebrate their sovereign authorities.

Thanks to all the beautiful people that made this happen! We will share much more as soon as we put together a better edited report. Also, thank you for your continued thoughts and prayers.

In Solidarity and Honor,

~Kat (aka Bahe)

Dineh of Big Mountain

"Out of the Indian approach to Life, there came a great freedom, an intense and absorbing love for Nature, a respect for Life, and an enriching faith in a Supreme Power. And with all this, there is the principle of truth, honesty, generosity, equity, and kinship as a guide to mundane relations."
--Luther Standing Bear, Oglala Lakota Chief